WYSIWYG Web Builder
DotacjePlus praktyczne informacje o dotacjach z Unii Europejskiej
Wytyczne DotacjePlus

fundusze strukturalne
mapa serwisu           kontakt
Fundusze
Home
Copyright © 2009 by "DotacjePlus"    All Rights reserved  


Eksperci w programacha
Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tj. Dz. U. z 2009 r., Nr 84, poz. 712) w art. 31 ustanawia instytucję eksperta. Umożliwia to angażowanie w proces oceny wniosków o dofinansowanie osób innych niż pracownicy instytucji dokonującej wyboru przedsięwzięć do wsparcia środkami Funduszy Europejskich. Celem uczestnictwa ekspertów w weryfikacji projektów jest rzetelna i bezstronna ocena wniosków o dofinansowanie przez osoby legitymujące się specjalistyczną wiedzą lub umiejętnościami z poszczególnych dziedzin objętych danym programem operacyjnym.

Ze względu na brak obowiązku włączania do oceny projektów ekspertów, projekty weryfikowane są niekiedy wyłącznie przez pracowników właściwych instytucji. W sytuacji podjęcia decyzji o powołaniu ekspertów do oceny wniosków o dofinansowanie, sposób wyboru ekspertów określają procedury przyjmowane w ramach poszczególnych programów operacyjnych. Niemniej jednak, zgodnie z przepisami ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, ekspertem może zostać wyłącznie osoba korzystająca z pełni praw publicznych, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, która nie została skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne lub za umyślne przestępstwo skarbowe oraz która spełnia inne wymogi określone w systemie realizacji danego programu operacyjnego.

Jednocześnie, ustawodawca określił, że dane dotyczące ekspertów gromadzone mogą być w formie bazy ekspertów. W celu wzmocnienia transparentności i jawności procesu wyboru projektów do dofinansowania instytucja zarządzająca danym programem operacyjnym po utworzeniu bazy ekspertów publikuje ją na swojej stronie internetowej. Przepis art. 31 ust. 9 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju wyraźnie i wyczerpująco wskazuje na zakres informacji zamieszczanych w bazie ekspertów, które obejmują imię i nazwisko eksperta, dziedzinę programu operacyjnego w której specjalizuje się ekspert oraz adres poczty elektronicznej eksperta. Kompetencje w zakresie tworzenia baz ekspertów mogą być delegowane instytucjom pośredniczącym i wdrażającym.

W przypadku kiedy opublikowana zostanie przynajmniej jedna baza ekspertów, Minister Rozwoju Regionalnego, po otrzymaniu zawartych w niej danych, tworzy centralną bazę ekspertów, którą zamieszcza na swoich stronach internetowych. Centralna baza ekspertów stanowi zbiór baz ekspertów opublikowanych na stronach instytucji zaangażowanych w realizację poszczególnych programów operacyjnych.